RIMS
RIMS اخبار صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها شروع شد

صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها شروع شد

مراحل و شروط دریافت پروانه کسب جدید

1402/01/21
مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار از شروع به کار درگاه ملی مجوزها برای ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی خبر داد.

مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار از شروع به کار درگاه ملی مجوزها برای ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی خبر داد. همچنین طبق اطلاعیه این مرکز، سامانه قدیمی (G4B.IR) و ایرانیان اصناف برای همیشه از دسترس خارج شده است.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار درباره پروانه‌های جدید کسب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با لطف الهی و همت اتاق اصناف کشور و دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در وزارت صنعت معدن  و تجارت، از هفته آخر اسفندماه گذشته، ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی (پروانه کسب) در درگاه ملی مجوزهای شروع شده‌ و سامانه قدیمی (G4B.IR) و ایرانیان اصناف برای همیشه از دسترس خارج شده است.»

در ادامه اطلاعیه این مرکز، برای اطلاع متقاضیان دریافت پروانه کسب و مسئولان اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور چند نکته به شرح زیر آمده است:

1. طبق حکم ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، از سال 1401 کل فرایند ثبت درخواست تا صدور همه مجوزهای کسب‌وکار در سراسر کشور باید کاملاً الکترونیک باشد. این حکم از ابتدای سال برای مجوزهای صادره وزارت‌خانه‌ها اجرا شد و در پایان سال با آماده‌شدن «سامانه نوین ایرانیان اصناف» درباره پروانه‌های کسب نیز اجرا شده است.

2. روش ثبت درخواست و دریافت پروانه کسب از اسفند 1401 به‌این‌ترتیب است که متقاضی ابتدا صفحه «راهنمای دریافت پروانه کسب» موردنظر خود را در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) پیدا می‌کند. در این صفحه، شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای صدور پروانه موردنظر نوشته‌شده است. اگر متقاضی، همه شرایط و مدارک را داشت، می‌تواند از طریق دکمه پایین همان صفحه درخواست خود را ثبت کند.

درگاه ملی مجوزها، اطلاعات هویتی و مکان کسب موردنظر را از متقاضی دریافت و پس از احراز هویت (خودکار) و تأیید نشانی (توسط مأمور پست محل)، پرونده متقاضی را برای بررسی تخصصی به درگاه جدید صدور پروانه‌های کسب (نوین ایرانیان اصناف) ارسال می‌کند. متقاضی در آنجا اطلاعات تکمیلی را ارائه می‌کند و در زمان اعلام شده فایل پروانه کسب او صادر می‌شود. کل این فرایند، غیرحضوری و برای کسانی که مدارکشان کامل باشد، بین 3 تا 10 روز انجام می‌شود.


80 درصد پروانه‌های کسب سه روزه صادر می‌شوند


3. پس از ثبت اولیه درخواست در درگاه ملی، طی 2 روز توسط مأمور پست در محل کد پستی حاضر می‌شود تا حضور متقاضی در  نشانی را تأیید کند. لطفاً در این مدت، کارت ملی را در دسترس نگه دارید و با مأمور پست زحمتکش، همکاری کنید.

4. حدود 80 درصد کل پروانه‌های کسب، «ثبت محور» هستند؛ یعنی پس از ثبت درخواست و احراز نشانی، حداکثر 3 روزه صادر می‌شوند. 20 درصد مابقی پروانه کسب‌ها، «تأیید محور» هستند؛ یعنی صدور آن‌ها به بازدید و تأیید پلیس نیاز دارد.

 5. شرکت در دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار و اخذ گواهی‌نامه پایان این دوره برای دریافت پروانه کسب قانوناً اجباری است و هر متقاضی پروانه کسب، قبل از ثبت درخواست باید این گواهی‌نامه را از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف دریافت کرده باشد.

6. طبق قانون، داشتن سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر، برای صدور پروانه کسب ضروری است. اصالت‌سنجی سند مالکیت یا اجاره‌نامه واحدهای صنفی که برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود به عهده اتحادیه‌های صنفی است. متقاضی پروانه کسب باید این مدارک را در سامانه نوین اصناف بارگذاری کند، اصالت آن به‌صورت الکترونیک در مدت ۲ روز توسط اتحادیه مربوطه بررسی و اعلام می‌شود.

7. با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، نظارت بر واحدهای صنفی و کسبهٔ محترم، از حالت «نظارت پیشینی» (گرفتن حضوری مدارک)، به «نظارت پسینی» تبدیل شده است. یعنی دریافت «پروانه کسب»، غیرحضوری و نسبتاً راحت شده؛ اما کسی که فعالیت صنفی شروع می‌کند باید تحت نظارت دائمی و دقیق و مؤثر اتحادیه مربوط باشد تا کاملاً در چارچوب قانون نظام صنفی و مقررات اتاق اصناف فعالیت کند. باتوجه‌به این نکته، در شرایط جدید، فعالیت اتحادیه‌های صنفی نه‌تنها کم‌تر نشده، بلکه قطعاً بیشتر هم خواهد شد.

در همین راستا، مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار، جزوه «ابزارهای نظارت پسینی» را تهیه کرده که می‌تواند به اتحادیه‌های محترم در طراحی نظارت‌های پسینی خود کمک کند.


پروانه کسب جدید به امضا نیاز ندارد


8. بر اساس قانون جدید، استعلام‌های بهداشت، نظام‌وظیفه، بدهی مالیاتی (186)، ایثارگری و هویت شخص حقوقی، به‌صورت کاملاً غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزها اخذ می‌شود. لازم به ذکر است دریافت مدارکی نظیر کارت پایان خدمت یا گواهی گذراندن دوره احکام کسب‌وکار یا گواهی بهداشت برای مغازه، توسط متقاضی ضروری است و باید به طور متعارف انجام شود؛ اما برای استعلام این مدارک، نیازی به مراجعه یا صرف هزینه نیست و متقاضی هر پروانه کسب، باید قبل از ثبت درخواست، این مدارک (نظیر کارت پایان خدمت، گواهی احکام و…) را از مسیر مربوطه تهیه کرده باشد. 

9. پروانه کسب جدید، یک فایل دارای شناسه یکتا (QRcode) است و نیازی به امضا ندارد. درعین‌حال کسبه محترم در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به اتحادیه مربوطه پرینت پروانه کسب را به امضای رئیس محترم اتحادیه برسانند. لازم به یادآوری است همه پروانه¬های کسب جدید، در “بانک اطلاعات مجوزهای کسب‌وکار” (qr.mojavez.ir) در تمام ساعات شبانه‌روز برای همه از طریق تلفن همراه قابل استعلام است و بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (اصلاحیه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مطالبه مدرکی به‌جز شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور به‌عنوان «پروانه کسب»، توسط هر مقام و مأموری جرم است و ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد.

 10. ثبت درخواست صدور، تمدید یا اصلاح همه پروانه‌های کسب در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق درگاه ملی مجوزها قابل‌انجام است. سعی شده فرایند ثبت تا صدور پروانه، روشن و شفاف باشد درعین‌حال متقاضیان محترم پروانه کسب در صورت هرگونه سؤال یا اشکال می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۲۱، از شماره ۶۳۶۴۸۴۰۰-۰۲۱ راهنمایی بخواهند.

منبع:


https://way2pay.ir



ارسال نظر:


RIMS

آخرین اخبار

©BRB تمامی حقوق طراحی سایت متعلق به شرکت دانش‌بنیان بهین ره‌آورد بهبود می باشد.